Ordförande har ordet

Hej!

Jag  vill gärna ta en stund av er tid för reflektion av 2017 och funderingar över 2018.

Jag blev ordförande för Svenska Ridtravarföreningen Distrikt Skåne när det varit igång ca 6 månader. Jag har själv två ridtravare och älskar den rasen omåttligt.

De sista 2 åren har varit ganska motiga både med styrelsearbetet och i mitt privata liv men jag vägrar ge upp. Jag vill tacka övriga personer i styrelsen som har hängt med några hela vägen och andra lika länge som jag. Jag har även andra som är värda ett tack och det är ni – medlemmarna och hästarna.

Nu har vi kommit till en punkt där vi känner oss överflödiga som förening i hästvärlden. Ridtravaren är accepterad av de flesta ridmänniskor inte alla.

 Det är kanske ändå som skogsmulle travaren kommer till sin rätt men är det så fel då? Nej! Det finns discipliner där det är helt ok t ex fälttävlan eller distans, två ganska osynliga discipliner där en travhäst kan göra riktigt bra ifrån sig.

Under 2017 så beslöt vi köra våra utställningar även vid en beräknad förlust och förlust gjorde vi men vi gjorde det med ett leende på läpparna för de som anmälde och kom var på gott humör och vi kände oss uppskattade för att vi lyckats anordna detta med så lite folk och med så få anmälda och trots att utställningen i Maj gick med förlust då vi hade så få deltagare så beslöt vi att göra ett försök till eftersom vi hade så fina priser kvar som inte gått ut och vi har haft förmånen med bra och generösa sponsorer som Börjes, Hästshopen i Sånna, Bygg och foder och Svensk Travsport. Även jag har sponsrat med t ex behandlingar och Aloe Vera produkter som Naturligt Vis – Kristina Lind.

Vi har haft ritter som alltid varit uppskattade men tidigare år har färre ridtravare än andra raser varit representerade. År 2017 var vi fler deltagande ridtravare än tidigare både i Hovdala och Sibirien, så roligt!

Är 2018 slutet för Distrikt Skåne? Beslutet är taget men det är inte hugget i sten. Vi kör även 2018 och om det blir ett 2019 får årsmötet besluta.

Jag tror att vi tappat fokus lite, vårt mål och vår värdegrund är ridtravaren dvs travarens liv efter travet. Vi är en rasförening ingen tävlingsklubb även om reglemente och tävlingar förekommer. Vi ska arbeta för gemenskap och för våra ridtravares väl och ve. Precis det kommer vi att arbeta för 2018, det blir gemenskap på ritter och förhoppningsvis andra men inte kostsamma evenemang.

Kanske sista chansen! Bli medlem i vårt distrikt, kom på vårt årsmöte i Sjöbo den 28/1. Glöm inte anmäla! Är det tillräckligt många som kommer så tar vi hit Kicki som berättar lite om distansen, fikar och håller vårt möte. Vill du hjälpa till och vara med i styrelsen eller kanske med något annat, skriv en rad och berätta vem du är och vad du vill göra.

Glöm inte bort att du är viktig och din åsikt är viktig!

Kom igen och anmäl dig!

Kramar från

Kristina Lind

ordförande